Skip to main content

PPL-VLIEGER.NL
LUCHTVAARTWETGEVING


wrightbrothersHOOFDSTUK 1 - INLEIDING

Ruim 100 jaar geleden, om precies te zijn op 17 December 1903, verzamelden zich een handjevol mensen op de duinen van Kitty Hawk in Noord Carolina.  Op die dag vond een gebeurtenis plaats die slechts 12 seconden zou duren maar de wereld voorgoed zou veranderen. 

Het waren de gebroeders Orville en Wilbur Wright na jaren van onderzoek eindelijk gelukt een door de mens gemaakte machine (of eigenlijk meer een voorwerp) te laten vliegen. Hoe het verder afliep weten we inmiddels. Elke dag stijgen vliegtuigen op vanaf korte grasbaantjes of startbanen van ruim 3 kilometer. Die ene vlucht van de gebroeders Wright op die koude december dag in 1903 heeft de wereld niet alleen een stuk kleiner gemaakt maar velen ook de mogelijkheid gegeven de droom om piloot te worden te kunnen realiseren.

airplane plateNa die eerste memorabele vlucht gingen de ontwikkelingen snel en in 1913 vond de eerste vlucht met passagiers plaats. Er werden nieuwe vliegtuigen ontworpen en ook in andere delen van de wereld werd men gegrepen door het vliegvirus. Al snel werd duidelijk dat er internationale regelgeving moest komen om de enorme groei van de luchtvaartindustrie in goede banen te leiden. In 1944 werd in Chicago een internationale organisatie opgericht die moest zorgen voor een standarisatie van de luchtvaartregelgeving. De naam van de organisatie die ook vandaag de dag nog bestaat heet de International Civil Aviation Organization (ICAO) en op dit moment zijn er 193 landen die zich bij deze organisatie hebben aangesloten.

Het verdrag van Chicago binnen de EU
easa logoHoewel het verdrag van Chicago ook op dit moment nog wereldwijd van toepassing is, mogen lidstaten afwijken van deze regelgeving. Bij de EU is de luchtvaart wet- en regelgeving een taak die centraal vanuit Brussel wordt bepaald door de EASA, De European Union Aviation Safety Agency. In Nederland is de Wet Luchtvaart voor een groot deel vervangen door de Europese basis verordening.

Het betekent echter niet dat Nederland niet kan afwijken van de door de EASA opgestelde wet- en regelgeving. Je kunt dus niet blind vliegen op de Europese wetgeving maar moet je altijd op de hoogte stellen van de specifieke regelgeving van een land waar je naartoe wilt vliegen. Deze kun je vinden in de Aeronautical Information Publication of in het kort het AIP. Op deze pagina tref je een aantal Europese AIP's

De wetgeving die door de EASA zijn vastgesteld liggen vast in zogenaamde verordeningen (regulations). Een overzicht van deze verordeningen vindt je op de EASA webite

Als (aspirant) PPL piloot krijgt je uiteraard ook te maken met de wet- en regelgeving uit de luchtvaart.  Daar gaan we in dit vak airlaw of luchtvaartwetgeving uitgebreid aandacht aan besteden.  De stof kan, net als het overige recht dat in nederland van toepassing is, soms saai zijn.  Tegelijkertijd krijg je bij de voorbereiding en tijdens je vlucht altijd te maken met de stof die we in dit theorievak gaan behandelen.